Uansett hvilket nivå satsingen ligger på, er bedriften avhengig av å ha et definert mål. Når målet først er vedtatt, kan man utarbeide en strategi for å nå dette. Det første en bedrift bør avklare, er målet. Hva er målet for bedriftens bruk av sosiale medier? Hvilken effekt ønsker så bedriften at dette målet skal gi?
For å nå målet og oppnå ønsket effekt, må bedriften utarbeide en strategi.Til å utarbeide en slik strategi kan viktige punkter være:
- Hvorfor ønsker bedriften å være aktiv på sosiale medier?
- Hvilke målgrupper ønsker bedriften å nå?
- Hvilket budskap ønsker bedriften å formidle?
- Hvem skal innvolveres, og hvilke retningslinjer skal disse følge?
- Skal bedriften selv opptre på sosiale medier? I så fall hvilke?
Lenker til to eksempler på gode slides som beskriver bedriftens strategi:
KLP: http://www.slideshare.net/katriner/strategi-for-kommunikasjon-i-sosiale-medier
Netcom:http://www.slideshare.net/oyvindvederhus/netcoms-sosiale-kommunikasjonsstrategi
Har brukt Netcom sine slides i innlegget jeg også, noe jeg ser flere har brukt. Var kanskje noe av det bedre og lettfattelige som jeg kunne finne på Slideshare.
SvarSlettMvh
Terje
Helt enig i det du skriver. Jeg har søkt litt på nett, og funnet flere som oppgir denne som en godt eksempel på en god strategi for sosiale medier.
SvarSlett